|
Boring | 90.47 mm |
Slag | 97.00 mm |
Cilinderinhoud | 2495 cc |
Compressieverhouding | 19.5:1 |
Aantal hoofdlagers | 5 |
Materiaal hoofdlagers | Lood-indium op staal |
Materiaal drijfstanglagers | Lood-indium op staal |
Aantal zuigerveren per zuiger | 2 compressieveren, 1 olieschraapveer |
Aantal nokkenaslagers | 4 |
Turbocompressor | Garret type T25 |
Dimensies |
Diameter hoofdlagertap | 63.475-63.487 mm |
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap | 63.2333 mm |
Diameter drijfstangtap | 58.723-58.744 mm |
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap | 58.4708 mm |
Radiale speling hoofdlagers | 0.0792-0.0307 mm |
Radiale speling drijfstanglagers | 0.025-0.075 mm |
Axiale speling middelste hoofdlager | 0.05-0.15 mm |
Axiale speling drijfstanglagers | 0.15-0.356 mm |
Ondermaat hoofdlagers | 0.254 mm (0.010”) |
Ondermaat drijfstanglagers | 0.254 mm (0.010”) |
Diameter pistonpennen | 30.12564-30.1625 mm |
Speling pistonpennen in drijfstangen | 0.0025-0.0163 mm |
Speling onderzijde zuiger in boring | 0.025-0.050 mm |
Maximum hoogte zuiger boven cilinderkop | 0.80 mm afhankelijk keuze koppakking |
Bovenste compressieveer | afgeschuinde wrijvingsrand |
Opening in boring bovenste veer | 0.40-0.65 mm |
Speling in zuigergroef bovenste veer | 0.167-0.232 mm |
Tweede compressieveer | tapse vormgeving |
Opening in boring tweede veer | 0.30-0.50 mm |
Speling in zuigergroef tweede veer | 0.05-0.08 mm |
Olieschraapveer | expansieveer in buitenprofiel |
Opening in boring schraapveer | 0.30-0.60 mm |
Speling in zuigergroef schraapveer | 0.05-0.08 mm |
Axiale speling nokkenas | 0.10-0.20 mm |
Zittinghoek inlaatklep | 30 graden |
Zittinghoek uitlaatklep | 45 graden |
Klepdiameter inlaatklep | 39.35-39.65 mm |
Klepdiameter uitlaatklep | 36.35-36.65 mm |
Klepsteeldiameter inlaatklep | 7.960-7.975 mm |
Klepsteeldiameter uitlaatklep | 7.940-7.960 mm |
Lichthoogte inlaat | 6.81 mm |
Lichthoogte uitlaat | 7.06 mm |
Klepstand gesloten inlaat | 0.81-1.09 mm |
Klepstand gesloten uitlaat | 0.86-1.14 mm |
Klepveerlengte zonder belasting | 46.28 mm |
Klepveerlengte gemonteerd | 40.30 mm bij 21.0 kg |
Axiale speling oliepomp tandwielen | 0.026-0.135 mm |
Radiale speling oliepomp tandwielen | 0.025-0.075 mm |
Terugslag van oliepomptandwielen | 0.1-0.2 mm |
Oliedrukklepveer lengte onbelast | 51.6 mm |
Oliedrukklepveer lengte belast | 31.0 mm bij 7.71 kg |
Oliedruk bij warme motor | 1.7-3.8 bar toeren afhankelijk |
Diameter hoofdlagertap | 63.475-63.487 mm |
Minimale afslijpdiameter hoofdlagertap | 63.2333 mm |
Diameter drijfstangtap | 58.723-58.744 mm |
Minimale afslijpdiameter drijfstangtap | 58.4708 mm |
Radiale speling hoofdlagers | 0.0792-0.0307 mm |
Radiale speling drijfstanglagers | 0.025-0.075 mm |
Axiale speling middelste hoofdlager | 0.05-0.15 mm |
Axiale speling drijfstanglagers | 0.15-0.356 mm |
Ondermaat hoofdlagers | 0.254 mm (0.010”) |
Ondermaat drijfstanglagers | 0.254 mm (0.010”) |
Diameter pistonpennen | 30.12564-30.1625 mm |
Speling pistonpennen in drijfstangen | 0.0025-0.0163 mm |
Speling onderzijde zuiger in boring | 0.025-0.050 mm |
Maximum hoogte zuiger boven cilinderkop | 0.80 mm afhankelijk keuze koppakking |
Bovenste compressieveer | afgeschuinde wrijvingsrand |
Opening in boring bovenste veer | 0.40-0.65 mm |
Speling in zuigergroef bovenste veer | 0.167-0.232 mm |
Tweede compressieveer | tapse vormgeving |
Opening in boring tweede veer | 0.30-0.50 mm |
Speling in zuigergroef tweede veer | 0.05-0.08 mm |
Olieschraapveer | expansieveer in buitenprofiel |
Opening in boring schraapveer | 0.30-0.60 mm |
Speling in zuigergroef schraapveer | 0.05-0.08 mm |
Axiale speling nokkenas | 0.10-0.20 mm |
Zittinghoek inlaatklep | 30 graden |
Zittinghoek uitlaatklep | 45 graden |
Klepdiameter inlaatklep | 39.35-39.65 mm |
Klepdiameter uitlaatklep | 36.35-36.65 mm |
Klepsteeldiameter inlaatklep | 7.960-7.975 mm |
Klepsteeldiameter uitlaatklep | 7.940-7.960 mm |
Lichthoogte inlaat | 6.81 mm |
Lichthoogte uitlaat | 7.06 mm |
Klepstand gesloten inlaat | 0.81-1.09 mm |
Klepstand gesloten uitlaat | 0.86-1.14 mm |
Klepveerlengte zonder belasting | 46.28 mm |
Klepveerlengte gemonteerd | 40.30 mm bij 21.0 kg |
Axiale speling oliepomp tandwielen | 0.026-0.135 mm |
Radiale speling oliepomp tandwielen | 0.025-0.075 mm |
Terugslag van oliepomptandwielen | 0.1-0.2 mm |
Oliedrukklepveer lengte onbelast | 51.6 mm |
Oliedrukklepveer lengte belast | 31.0 mm bij 7.71 kg |
Oliedruk bij warme motor | 1.7-3.8 bar toeren afhankelijk |
Afstelgegevens |
Ontstekingsvolgorde | 1-3-4-2 |
Ontstekingsafstelling | 1.54 mm lift aan BDP |
Draairichting injectiepomp | rechtsom gezien vanaf de aandrijfzijde |
Vervroeging injectiepomp | 7° |
Startvertraging | 3° |
Afstelmerktekens (auto met handbak) | pen in vliegwiel (zie sectie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley |
Afstelmerktekens (auto met automaat) | pen in starterkrans (zie speciaal gereedschap) en BDP-merkteken op krukaspulley |
Klepspeling inlaat en uitlaat | 0.20 mm bij koude motor |
Inlaatklep openingsmoment | 16 graden VBDP |
Inlaatklep sluitmoment | 42 graden NODP |
Inlaatkleppiek | 103 graden NBDP |
Inlaatklep lifthoogte | 9.93 mm |
Uitlaatklep openingsmoment | 51 graden VODP |
Uitlaatklep sluitmoment | 13 graden NBDP |
Uitlaatkleppiek | 109 graden VBDP |
Uitlaatklep lifthoogte | 10.26 mm |
Maximum afgeregeld toerental (bij vollast) | 4000 tpm |
Maximum afgeregeld toerental (zonder last) | 4600 tpm |
Stationair toerental | 720 tpm ± 20 tpm |
Aflooptijd vanuit maximum | 4 seconden |
2-traps verstuiver 1e trap | 200 atm. |
2-traps verstuiver 2e trap | 280 atm. |
Turbo-druk Garret T25 | 0.78 bar (gemeten aan T-stuk van de overdrukactuator) |
Gloeistiften werktemperatuur | 850° C |
Gloeitijd tot werktemperatuur | 7 seconden |
Aanhaalmomenten |
Specifieke aanhaalmomenten in Nm |
Hoofdlagerkap | 133 |
Drijfstanglagerkap | 59 |
Vliegwiel naar krukas (bouten verlijmen) | 146 |
Kopbouten | zie onderstaand schema |
Verstuiver tapeinden | 8 |
Verstuivermoeren | 25 |
Motorsteun naar motorblok en motorsteun naar chassis | 85 |
Motorsteun naar viegwielhuis | 45 |
Vliegwielhuis op motorblok | 45 |
Drukgroep op vliegwiel (handbak) | 34 |
Aandrijfplaat op krukas (automaat) | 146 |
Aandrijfplaat naar starterkrans (automaat) | 25 |
Aandrijfplaat naar koppelomvormer (automaat) | 45 |
Afsluitplug oliegalerij (achter op blok) | 37 |
Oliesproeiers bij krukas | 17 |
Aftapplug carter | 35 |
Oliesproeierbuis vacuumnok | 7 |
Olietoevoer naar lagerkap | 9 |
Olietoevoer naar voorste deksel | 25 |
Nokkenas drukplaat | 9 |
Olieafvoerleiding naar motorblok (intern) | 25 |
Olieafvoerleiding naar motorblok (extern) | 25 |
Carterbouten naar motorblok en voordeksel | 24 |
Klepstotergeleider | 14 |
Zijdeksel | 25 |
Keerplaat naar zijdeksel | 4 |
Vacuümpomp | 25 |
Opvoerpomp | 25 |
Tapeinden voor drukgroep in vliegwiel | 10 |
Plug in vliegwielhuis | 12 |
Oliefilter adaptor | 45 |
Verloopstuk thermostaat in oliefilterhuis | 9 |
Oliedrukschakelaar | 17 |
Oliefilter | 13 |
Wartels oliekoelerleidingen op adaptor | 45 |
Oliepeilstokbuis in motorblok | 25 |
Watertemperatuur zender in cilinderkop | 14 |
Uitlaatspruitstuk tapeinden | 10 |
Uitlaatspruitstuk moeren | 45 |
Inlaatspruitstuk tapeinden | 8 |
Inlaatspruitstuk bouten en moeren | 25 |
Luchttemperatuur sensor in inlaatspruitstuk | 14 |
Thermostaathuis op kop | 25 |
Watertemperatuurschakelaar in thermostaathuis | 11 |
Gloeistift in cilinderkop | 20 |
Electrische aansluiting op gloeistift | 4 |
Montagebout tuimelaaras | 5 + 50° hoekverdraaiing |
Klepdeksel tapeind | 8 |
Klepdeksel moer | 10 |
Klepstelmoer | 16 |
Distributiehuis op motorblok | 25 |
Voordeksel op distributiehuis | 25 |
Geleiderol distributie tapeind | 10 |
Geleiderol distributie moer | 45 |
Spanrol distributie op motorblok | 45 |
Nokkenas-naaf | 80 |
Nokkenas riempulley op naaf | 25 |
Injectiepomp op distributiehuis (tapeind) | 8 |
Injectiepomp op distributiehuis (moer) | 25 |
Injectiepomp riempulley op naaf injectiepomp | 25 |
Krukaspulley op krukas (tevens verlijmen!) | 340 |
Viscositeitskoppeling op waterpomp | 45 |
Ventilator op viscositeitskoppeling | 25 |
Multiriemspanner op blok (tapeind) | 14 |
Multiriemspanner op blok (moer) | 45 |
Waterpomp op motorblok | 25 |
Turbo op cilinderkop (tapeind) | 10 |
Turbo op cilinderkop (moer) | 45 |
Turbo adaptor retourleiding op motorblok | 42 |
Turbo retourleiding op adaptor | 38 |
Turbo retourleiding op turbo | 25 |
Verstuiverleiding op verstuiver | 29 |
Verstuiverleiding op injectiepomp | 29 |
Retourleiding op verstuivers (banjobout) | 10 |
Retourleiding op injectiepomp (banjobout) | 25 |
Dynamo bevestigingbouten | 25 |
Stuurpomp bevestigingsbouten | 25 |
Startmotor bevestigingsbouten | 45 |
Algemene aanhaalmomenten in Kgf m |
|
|
Aanhalen kopbouten |
|
|
Procedure voor het monteren van de kopbouten. Gebruik altijd nieuwe kopbouten! |
Volgorde | Handeling |
stap 1 | Verwijder alle kool en andere verontreinigingen uit de schroefdraad in het cilinderblok door de draad met een tap schoon te tappen. M10 tap voor de 4 dunne bouten, M12 tap voor de 14 dikke bouten. |
stap 2 | Plaats de koppakking van de juiste dikte met de aanduiding “top” naar boven en met de dikte-indicatoren naar rechts. |
stap 3 | Plaats de cilinderkop op het blok. |
stap 4 | Breng wat lichte olie aan op de schroefdraad van de nieuwe kopbouten en plaats de bouten op de correcte plaats. |
stap 5 | Draai de kopbouten in willekeurige volgorde handvast. |
stap 6 | Draai de kopbouten met een geijkte momentsleutel in de hiervoor aangegeven volgorde vast met een koppel van 40 Nm, bij voorkeur in twee stapjes van resp. 20 Nm en 40 Nm. |
stap 7 | Geef vervolgens de bouten in de aangegeven volgorde een hoekverdraaiing van 60°. |
stap 8 | Verdraai de bouten nogmaals 60° in de correcte volgorde. |
stap 9 | Verdraai tenslotte uitsluitend de lange M12x140 bouten in de correcte volgorde een verdere 20°. |
N.B. | De bouten behoeven daarna in een later stadium niet meer te worden nagetrokken. |