2.0 ltr 4 cilinder turbo dieselmotor “L”-series (Freelander) |
Algemene gegevens |
|
|
Technische gegevens |
Boring | 84.50 mm |
Slag | 88.90 mm |
Cilinderinhoud | 1994 cc |
Compressieverhouding | 19.5:1 |
Stationair toerental | 800 ± 50 tpm zonder airco |
Stationair toerental | 875 ± 50 tpm zonder airco |
Toerenbegrenzer | 5300 tpm |
Aantal hoofdlagers | 5 |
Materiaal hoofdlagers | Lood-indium op staal |
Gegroefde hoofdschalen | In blok |
Vlakke hoofdschalen | In lagerkappen |
Materiaal drijfstanglagers | Lood-indium op staal |
Aantal zuigerveren per zuiger | 2 compressieveren, 1 olieschraapveer |
Minimum oliedruk bij 800 tpm | 70 kPa (warme motor) |
Maximale oliedruk bij 3000 tpm | 380 kPa (warme motor) |
Openingsdruk overdrukklep | 450 kPa |
Signaleringsdruk oliedrukschakelaar | 28-58 kPa |
Type Turbo | Garrett GT 1549 |
Dimensies |
Motorblok cilinderbus-boring op 70 mm vanaf bovenzijde | 84.440-84.460 mm |
Maximale cilinderkop-vervorming | 0.010 mm |
Maximale afvlakmaat cilinderkop | 0.20 mm |
Diameter krukas hoofdlagertappen | 60.703-60.719 mm |
Axiale speling hoofdlagers | 0.03-0.25 mm |
Radiale speling hoofdlagers | 0.005 mm maximaal |
Diameter drijfstanglagertappen | 57.683-75.696 mm |
Axiale speling drijfstanglagers | 0.10-0.25 mm |
Radiale speling drijfstanglagers | 0.005 mm maximaal |
Zuiger diameter haaks op pistonpen op 44 mm van onderkant | 84.262 mm |
Zuigerspeling in de cilinderbus | 0.18-0.20 mm |
Speling bovenste compressieveer in zuigergroef | 0.115-0.135 mm |
Speling tweede compressieveer in zuigergroef | 0.050-0.082 mm |
Speling olieschraapveer in zuigergroef | 0.050-0.082 mm |
Veerslot bovenste compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.25-0.27 mm |
Veerslot tweede compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.40-0.42 mm |
Veerslot compressieveer op 30 mm van bovenzijde blok | 0.30-0.32 mm |
Axiale speling nokkenas | 0.51 mm maximaal |
Radiale speling nokkenas | 0.043-0.094 mm |
Diameter klepstoters | 34.959-34.975 mm |
Klepsteel diameter inlaatkleppen | 6.907-6.923 mm |
Speling klepsteel in klepgeleider inlaatklep | 0.50-0.60 mm |
Geruimde maat inlaatklepgeleider | 6.950-6.963 mm |
Hoogte inlaatklepgeleider boven cilinderkop | 61.40 mm ± 0.30 mm |
Zittinghoek inlaatklep | 45° |
Klepsteel diameter uitlaatkleppen | 6.897-6.913 mm |
Speling klepsteel in klepgeleider uitlaatklep | 0.066 mm |
Geruimde maat uitlaatklepgeleider | 6.950-6.963 mm |
Hoogte uitlaatklepgeleider boven cilinderkop | 61.40 mm ± 0.30 mm |
Zittinghoek uitlaatklep | 45° |
Aanhaalmomenten |
Specifieke aanhaalmomenten in Nm |
Kopbouten in correcte volgorde 1e fase | 30 Nm |
Kopbouten in correcte volgorde 2e fase | 65 Nm |
Kopbouten in correcte volgorde 3e fase | 90° hoekverdraaiing |
Kopbouten in correcte volgorde 4e fase | 90° hoekverdraaiing |
Hoofdlagerkap-bouten | 112 Nm |
Drijfstanglagerkap-bouten 1e fase | 20 Nm |
Drijfstanglagerkap-bouten 2e fase | 85° hoekverdraaiing |
Krukaspulley-bout 1e fase | 63 Nm |
Krukaspulley-bout 2e fase | 90° hoekverdraaiing |
Nokkenashuis op cilinderkop in correcte volgorde | 11 Nm |
Klepdeksel op nokkenashuis in correcte volgorde | 12 Nm |
Distributieachterhuizen (onder en boven) | 8 Nm |
Distributiehuis-deksels (onder en boven) | 5 Nm |
Distributie spanrol (inbusbout) | 55 Nm |
Distributie spanner (bout) | 45 Nm |
Distributie geleiderol (moer) | 45 Nm |
Nokkenas tandwiel middelste bout 1e fase | 20 Nm |
Nokkenas tandwiel middelste bout 2e fase | 90° hoekverdraaiing |
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase | 20 Nm |
Injectiepomp tandwiel middelste bout 1e fase | 90° hoekverdraaiing |
Injectiepomp naafbouten | 25 Nm |
Carterbouten naar onderblok | 25 Nm |
Algemene aanhaalmomenten in Nm |
|
|