Algemene specificatie |
Type |
2,2 liter, 4 cilinder lijn-dieselmotor met turbocompressor, tussenkoeler, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder |
Cilinder-opstelling |
4 cilinder lijnmotor |
Cilindernummering |
Nr. 1 vanaf uiteinde transmissie |
Boring – nominaal |
85,0 mm (3,346 in) |
Slag |
96,0 mm (3,779 in) |
Inhoud |
2179 cm³ |
Ontstekingsvolgorde |
1 – 3 – 4 – 2 |
Compressieverhouding |
16,6:1 |
Draairichting |
Rechtsom gezien aan de FEAD |
Maximaal toegestane vervorming van de cilinderkop |
0.03mm (0.00118 in) |
Maximumvermogen |
|
Alle markten behalve België |
118 kW (160 pk) bij 4000 omw/min |
Specificaties voor België |
110 kW (150 pk) bij 4000 omw/min |
Maximum koppel |
400 Nm bij 2.000 rpm |
Motoroliedruk* |
|
Bij 1.750 rpm |
1,6 bar/160 kPa |
Bij 4.000 rpm |
3,1 bar/310 kPa |
Speling tussen balansas en krukas** |
|
Minimum: |
0,01mm |
Maximum: |
0,07mm |
|
* Voordat de oliedruk wordt gecontroleerd moet een wegtest van 10 km worden uitgevoerd. Tracht nooit om de motor de normale bedrijfstemperatuur te laten bereiken door de motor stationair te laten draaien. |
** Als de speling tussen de balansas en de krukas minder is dan 0,01 mm of meer dan 0,07 mm, moet de hele balansas worden vervangen. |
|
Smeermiddelen, vloeistoffen, afdichtingsmiddelen en kleefstoffen |
Omschrijving |
Beschrijving en onderdeelnummer. |
T’-verbindingen – ladderframe naar motorblok – afdichtingsmiddel |
Drievoudig gehecht TB 1215J |
Oliecarter naar motorblok – afdichtingsmiddel |
Drievoudig gehecht TB 1215J |
Nokkenasladder – afdichtingsmiddel |
Loctite 518 (8510302) |
Motorolie |
SAE 5W-30 olie conform specificatie Ford WSS-M2C13B, ACEA A1 of B1 |
|
|
Inhouden |
Omschrijving |
Inhoud (liter/pints/US quarts) |
Eerste vulling inclusief filter |
6,5 / 11,4 / 6,7 |
Gedurende onderhoud bij te vullen hoeveelheid |
5,9 / 10,4 / 6,2 |
De hoeveelheid olie waarmee het oliepeil wordt verhoogd van het onderste naar het bovenste merkteken op de peilstok |
1,5 / 2,6 / 1,6 |
|
|
Cilinderkop-pakking – selectie |
Zuigerprotusie (boven BDP) |
Dikte van de ingedrukte pakking |
Aantal openingen bij ‘A’ |
Aantal openingen bij ‘B’ |
0,55 – 0,60 mm |
1,25 ±0,04 mm |
1 |
1 |
0,61 – 0,65 mm |
1,30 ±0,04 mm |
2 |
2 |
0,66 – 0,70 mm |
1,35 ±0,04 mm |
3 |
3 |
0,71 – 0,75 mm |
1,40 ±0,04 mm |
4 |
4 |
|
‘A’ en ‘B’ = Identificatie van de dikte |
|
Aanhaalmomenten: |
Omschrijving |
Nm |
lb-ft |
Hulpdrijfriem; spanrol – bout |
48 |
35 |
Hulpdrijfriem; spanner – bout |
48 |
35 |
Nokkenas-poeliebout: |
|
|
Fase 1 |
20 |
15 |
Fase 2 |
60° |
60° |
Nokkenasdistributiedeksel – bouten |
6 |
5 |
Nokkenas-distributieketting, spanner – bouten |
7 |
5 |
Krukas-poelie – bout: |
|
|
Fase 1 |
70 |
52 |
Fase 2 |
60° |
60° |
Krukas; achterste keerring – bevestigingsplaat |
9 |
7 |
Koelvloeistof-uitlaatbochtstuk |
9 |
7 |
Cilinderkop – bouten |
A |
A |
Peilstok-buis – bout |
10 |
7 |
Onderste motorisolator |
110 |
81 |
Motorisolator – onderste hitteschild |
10 |
7 |
Motorisolator – onderste verbindingssteunen |
110 |
81 |
Bovenste motorisolator |
110 |
81 |
Motorsteun – linker beugel: |
|
|
M8* |
25 |
18 |
M12* |
80 |
59 |
Motorsteun – rechter beugel: |
|
|
M12* |
80 |
59 |
M14* |
175 |
129 |
Motorsteun – linker bout |
175 |
129 |
Motorsteun – rechter bouten |
80 |
59 |
Vliegwiel – bouten |
A |
A |
Brandstofinjector; kabelboom – bout |
10 |
7 |
Brandstoffilter; steun – bouten |
25 |
18 |
Inlaatspruitstuk-turbinewielregeling (IMRC); actuator – bout |
10 |
7 |
Inlaatspruitstuk; verloopstuk en smoorklephuis – bout |
6 |
5 |
Inlaatspruitstuk – bouten |
9 |
7 |
Hijssteunen |
10 |
7 |
Oliekoeler – steunen |
10 |
7 |
Oliekoeler naar motorblok – bouten |
20 |
15 |
Olievulbuis |
9 |
7 |
Oliecarter – aftapplug |
20 |
15 |
Oliecarter – bouten |
9 |
7 |
Oliecarter-verlengstuk: |
|
|
Fase 1 |
10 |
7 |
Fase 2 |
16 |
12 |
Oliepomp – bouten: |
|
|
Fase 1 |
7 |
5 |
Fase 2 |
9 |
7 |
Olieafscheider – bouten |
7 |
5 |
Oliepeilsensor |
8 |
6 |
Zuigerkoelerbuisje – bout |
10 |
7 |
Distributieriem; spanpoelie – bout |
25 |
18 |
Distributieriem; spanpoelie – bout |
60 |
44 |
Achterste distributiedeksel |
6 |
4 |
Kleppendeksel – bouten |
10 |
7 |
Vacuümpomp – bouten |
9 |
7 |
|
|
|
* Nieuwe moeren/bouten moeten worden geplaatst |
A = raadpleeg de procedure voor vastdraaien met het juiste aantrekkoppel |